بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

Mohammad Javad Mansourzadeh
سلام خوش آمدید
مطالعه قند و لیپید تهران، گنجینه‌ای از داده‌های ارزشمند در حوزه سلامت

"مطالعه قند و لیپید تهران" (TLGS) یک مطالعه کوهورت پیشگام است که به بررسی عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت در جمعیت ایرانی می‌پردازد. این مطالعه از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و تا کنون اطلاعات ارزشمندی را در زمینه سلامت و تغذیه ایرانیان جمع‌آوری کرده است.

مروری بر دستاوردهای علمی TLGS

به تازگی، یک مطالعه تحلیلی به بررسی 23 سال فعالیت TLGS و دستاوردهای علمی آن پرداخته است. این مطالعه که در پایگاه اسکوپوس انجام شده، نشان می‌دهد که تا کنون 870 مقاله از TLGS در مجلات معتبر علمی منتشر شده است.

نکات برجسته این مطالعه:

  • رشد چشمگیر: تعداد مقالات TLGS در طول سال‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که شاهد رشد سالانه 20 درصدی در این زمینه هستیم.
  • همکاری بین‌المللی: 8.7 درصد از مقالات TLGS با همکاری دانشمندان سایر کشورها به چاپ رسیده است.
  • تمرکز بر موضوعات مهم: بیشترین تمرکز مقالات TLGS بر روی موضوعاتی مانند تغذیه، مسائل اپیدمیولوژیک، بیومارکرهای مرتبط با قلب و متابولیسم، دیابت، فشار خون، سبک زندگی و مطالعات ژنتیکی بوده است.
  • تاثیرگذاری بالا: مقالات TLGS به طور میانگین 16.5 بار توسط سایر مقالات علمی ارجاع داده شده‌اند که نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای این مطالعه در حوزه سلامت است.

اهمیت TLGS برای ایران

مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان یک منبع ارزشمند، اطلاعات منحصر به فردی را در مورد سلامت و بیماری‌های غیرواگیر در ایران ارائه می‌دهد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در زمینه ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.

آینده TLGS:

با توجه به دستاوردهای چشمگیر TLGS، انتظار می‌رود که این مطالعه در سال‌های آینده نیز به فعالیت خود ادامه دهد و به عنوان یک منبع مهم برای تحقیقات در حوزه سلامت و تغذیه در ایران و جهان باقی بماند.

مطالعه بیشتر:

Rezaeizadeh, F., Ghazbani, A., Nouri, M. et al. Bibliometric overview of the Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS) publications from 2000 to 2022. J Diabetes Metab Disord (2024). https://doi.org/10.1007/s40200-024-01392-9

نظرات (۱)

  • عطاملک | قرارگاه سایبری
  • جناب منصورزاده سلام

    از شما دعوت می کنم جهت ارسال سریع و ساده مطالب و مقالات خود از شبکه اجتماعی ویترین استفاده نمایید

    با سپاس

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

    محمد جواد منصورزاده
    دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
    دانشگاه علوم پزشکی تهران