بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

Mohammad Javad Mansourzadeh
سلام خوش آمدید
معرفی افزونه Zotero Duplicates Merger برای مدیریت رکوردهای تکراری Zotero

آیا شما از Zotero برای مدیریت منابع و مراجع خود استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال با مشکل رکوردهای تکراری در کتابخانه‌ی Zotero خود مواجه شده‌اید؟ اگر بله، پس افزونه Zotero Duplicates Merger می‌تواند به شما کمک کند.

Zotero یک ابزار قدرتمند برای مدیریت منابع و مراجع است که توسط پژوهشگران، دانشجویان و اساتید بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، گاهی اوقات اضافه کردن منابع جدید به کتابخانه‌ی Zotero ممکن است منجر به ایجاد روکورد تکراری شود که می‌تواند برای شما یک مشکل اساسی باشد. به عنوان مثال، در مطالعات مرور نظام مند، در مورد یک موضوع بخصوص در چند پایگاه اطلاعاتی جستجو میکنیم و نتایج را در کتابخانه زوترو IMPORT میکنیم. مسلما تعداد زیادی از رکوردها در پایگاه های مختلف تکراری هستند. نرم افزار زوترو قابلیت شناسایی موارد تکراری در کتابخانه شما را دارد و آن ها را در فولدر Duplicate items قرار می‌دهد. شما می‌توانید موارد تکراری را با یکدیگر مقایسه و در صورت صلاحدید آن ها را با یکدیگر ادغام کنید. اگر تعداد موارد تکراری شما زیاد باشد، ادغام کردن آن ها ممکن است خیلی طول بکشد. در این حالت، Zotero Duplicates Merger به شما کمک می‌کند تا موارد تکراری موجود در کتابخانه‌ی Zotero خود را شناسایی و به صورت اتوماتیک ادغام کنید. 

برای استفاده از این افزونه، کافیست آخرین نسخه این افزونه را از طریق صفحه گیت هاب افزونه دانلود کنید (آخرین نسخه فایل xpi را دانلود کنید). سپس در نرم افزار زوترو، از منوی Tools -> Add-ons میتوانید افزونه را نصب کنید. در پنجره باز شده، روی دکمه چرخ دنده کلیک کنید و Install Add-on from file را انتخاب و فایل xpi دانلود شده را انتخاب کنید. پس از نصب افزونه، از نرم افزار زوترو خارج شده و دوباره وارد شوید.

حال اگر وارد بخش Duplicate items شوید و بر روی موارد تکراری راست کلیک کنید، گزینه duplicate merger و زیر مجموعه آن bulk merge duplicates را انتخاب کنید تا همه موارد تکراری با یکدیگر ادغام شوند. این فرایند بسته به تعداد موارد تکراری در کتابخانه شما، ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. پس ترجیحا زمانی اقدام به انجام اینکار کنید که قرار نیست با کامپیوتر خود کار دیگری را انجام دهید.

با استفاده از Zotero Duplicates Merger می‌توانید کتابخانه‌ی Zotero خود را بهبود دهید و از رکوردهای تکراری خود راحت شوید. این افزونه یک ابزار مفید برای افرادی است که به دنبال راهکاری برای مدیریت منابع و مراجع خود در Zotero هستند. امیدوارم این معرفی برای شما مفید واقع شده باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

محمد جواد منصورزاده
دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی تهران