بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

Mohammad Javad Mansourzadeh
سلام خوش آمدید
ترفندهای افزایش استناد

ترفندهای افزایش استناد

پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۰۲ ق.ظ

اگرچه تعداد مقالات منتشر شده در جامعه علمی مهمه، ولی مهمتر از اون تعداد استنادهاییه که مقالات شما دریافت کردن. در علم‌سنجی معمولا استناداتی که دریافت می‌کنید رو نشونه تاثیر (impact) بروندادهای علمی شما بر روی جامعه عملی می‌دونند. افزایش استنادت میتونه در مسیر حرفه‌ای پژوهشگران تاثیر مثبتی بزاره، از این رو در این مطلب قصد دارم ترفندهایی که به وسیله اونها می‌تونید تاثیر بروندادهای علمی‌تون رو بیشتر کنید رو معرفی کنم. 

استناد به آثار گذشته خودتون

معمولا یه باور غلط باعث شده که خوداستنادی در بین پژوهشگران امری نکوهیده باشه. اما برخلاف این باور، استناد کردن به آثار گذشته خودتون نشون‌دهنده اینه که شما در یک مسیر تخصصی در حال پژوهش هستید و به قول معروف در حال از این شاخه به اون شاخه پریدن نیستید. (البته در استناد به آثار گذشته خودتون زیاده‌روی نکنید و به مقالات غیرمرتبط قبلیتون استناد ندید!)

انتخاب کلیدواژه‌های مناسب

کلیدواژه یکی از مهمترین کانال‌های بازیابی مقاله‌تونه. در انتخاب کلیدواژه برای مقاله، خودتون رو جای مخاطب مقاله قرار بدید. به نظرتون مخاطب مقاله با چه کلیدواژه‌هایی دنبال مقاله شما میگرده؟ سعی کنید از اون کلیدواژه‌ها برای مقاله‌تون استفاده کنید.

استفاده بهینه از کلیدواژه‌ها در عنوان و چکیده مقاله

تکرار کلیدواژه در عنوان و چکیده به موتورهای جستجو میفهمونه که مقاله شما ارتباطش با اون کلیدواژه خیلی زیاده، در نتیجه امکان بازیابیش در موتورهای جستجو بالاتر میره. همونطور که میدونید دیده شدن بیشتر هم رابطه مستقیمی با دریافت استناد داره.

آسان کردن دسترسی به فول تکست مقاله

پژوهش‌ها متعددی نشون دادن که رابطه مستقیمی بین انتشار مقاله به شیوه دسترسی آزاد با دریافت استناد وجود داره. پس بین دو مجله هم سطح، ترجیحتون انتشار در مجلات دسترسی آزاد باشه. 

اگر هم در مجلات غیر دسترسی آزاد مقاله‌ای منتشر می‌کنید، از طریق سایت شرپا سیاست مجله رو درباره انتشار مقاله در مخازن سازمانی بررسی کنید. اغلب مجلات به شما این اجازه رو میدن که نسخه اولیه مقاله رو در مخازن سازمانی منتشر کنید. با توجه به موضوع می‌تونید مقاله‌تون رو در یکی از ریپازیتوری‌های زیر منتشر کنید:

استفاده از اطلاعات تماس معتبر

سعی کنید همیشه اطلاعات تماسی که در مقاله‌هاتون مینویسید فعال و معتبر باشند. زیاد پیش میاد که مخاطبان از این اطلاعات برای تماس با شما استفاده می‌کنند. همچنین از شناساگرهای پژوهشگران مثل ارکید و پابلونز استفاده کنید و پروفایل پژوهشی‌تون رو تکمیل کنید. حتما از آی‌دی ارکیدتون در مقالات استفاده کنید تا مخاطبان شما رو راحت‌تر پیدا کنند.

منتشر کردن داده‌های مقاله

داده‌هایی که شما برای مقاله‌تون تولید کردید معمولا خیلی ارزشمندتر از اون چیزی هستند که فکر میکنید. این داده‌ها میتونه مورد استفاده دیگر پژوهشگران هم قرار بگیره و برای شما استناد به همراه داشته باشه. پس برای به اشتراک گذاشتن این داده‌ها خسیس بودن رو کنار بزاریدwink.

داده‌های مقالات رو میتونید در ریسرچ‌گیت و یا سایر ریپازیتوری‌هایی که انتشار داده رو تسهیل می‌کنند مثل فیگ‌شیر یا اسلایدشیر انجام بدید (من خودم ریسرچ‌گیت رو به سایر رقباش ترجیح میدم)

حضور در کنفرانس‌ها

با شرکت در کنفرانس‌های مرتبط، هم خودتون در جوامع حرفه‌ای بیشتر دیده میشید و هم این فرصت برای مقاله‌تون پیش میاد که قبل از انتشار، مورد بحث قرار بگیره و مخاطب خودش رو پیدا کنه.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی عمومی نظیر فیسبوک و توئیتر و شبکه‌های اجتماعی تخصصی مثل ریسرچ‌گیت و آکادمیا و انتشار آثارتون در این شبکه‌های اجتماعی به بهتر دیده‌شدن این آثار کمک میکنه. پس حتما حضور مستمر در این شبکه‌ها رو در برنامه کاری‌تون قرار بدید.

بلاگ‌نویسی

نوشتن در مورد کار‌هاتون می‌تونه این امکان رو فراهم کنه تا علاوه بر جامعه علمی (که بیشتر مقاله‌خون هستند)، عموم مردم هم این فرصت رو پیدا کنند که از نتایج پژوهش‌های شما بهره‌مند بشن. مطمئن باشید ارزش اثرگذاری اجتماعی (Social Impact) کمتر از اثرگذاری علمی نیست. پس سعی کنید خلاصه‌ی آثارتون رو در بلاگ شخصی، مجلات و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

تبلیغ مقاله‌هاتون 

از معرفی و تبلیغ کردن آثارتون خجالت نکشید. مقالاتی که منتشر کردید محصولاتی هستند که باید به دست مشتریشون برسن. شما به عنوان تولیدکننده این محصولات باید فعالانه در تبلیغشون مشارکت کنید. این کار رو می‌تونید با منتشر کردن مقالات در شبکه‌های اجتماعی، گفتگو با همکاران‌تون درباره این آثار و یا حتی لینک دادن به مقالات در امضای ایمیلتون انجام بدید.

همکاری بین‌المللی در مقاله‌هاتون

رابطه مستقیمی بین تعداد نویسندگان مقاله و همکاری بین‌المللی با تعداد استنادات دریافتی مقالات وجود داره. پس سعی کنید با سایر پژوهشگران در کشورهای دیگه همکاری داشته باشید.

نتیجه‌گیری

فعالیت علمی با انتشار مقاله به کار خودش پایان نمیده. انتشار مقاله لحظه تولد اثر علمی شماست. با اشتراک گذاری مقاله به شیوه‌های مختلف، شما کمک می‌کنید که رویت‌پذیری کارتون بالا بره و فرصت اینکه مقاله به دست مخاطب احتمالیش برسه رو افزایش می‌دید. مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از ترفندهای افزایش رویت‌پذیری آثار علمی بود و می‌تونه به شما در افزایش استنادات دریافتی کمک کنه. تقریبا برای همه گذاره‌هایی که در بالا ذکر شده پژو‌هش‌های متنوعی انجام شده که می‌تونید در منابع زیر با اون‌ها آشنا بشید.

 

منابع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بلاگ شخصی محمدجواد منصورزاده

محمد جواد منصورزاده
دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی تهران