معماری
خانه / فناوری / هایپ سایکل (Hype Cycle): چرخه ظهور و بلوغ فناوری
Hype Cycle for Education

هایپ سایکل (Hype Cycle): چرخه ظهور و بلوغ فناوری

هایپ سایکل (Hype Cycle) بازنمون گرافیکی‌ای از وضعیت بلوغ، مقبولیت و به‌کارگیری فناوری‌هاست که توسط موسسه گارتنر (Gartner) معرفی شد. هایپ سایکل به ما نشان می‌دهد که هر فناوری چه پتانسیل‌هایی برای براوردن مشکلات واقعی بازار کسب و کار دارد و یا چه فرصت‌های جدیدی را وارد چرخه کسب و کار می‌کند. نمودار هایپ سایکل نحوه تکامل فناوری را در گذر زمان به تصویر می‌کشد و به مدیران این بینش را می‌دهد که در چه زمانی امکان بهره‌برداری مناسب از هر فناوری را دارند.

هر فناوری در چرخه حیات خود از پنج مرحله زیر (که اساس هایپ سایکل است) گذر می‌کند:

ردیف مراحل توضیحات
۱ ماشه فناوری

Technology Trigger

فناوری‌های با پتانسیل مطلوب از دل چیزها (مفاهیم) بیرون می‌کشند. مفهوم جدید به واسطه داستان‌های موفقیت آمیز خود معرفی می‌شوند و مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. معمولا در این مرحله هیچ محصول کاربردی بر اساس این مفهوم جدید تولید نشده و دید تجاری نسبت به این مفهوم وجود ندارد.
۲ اوج طوفان انتظارات

Peak of Inflated Expectations

تبلیغات اولیه نمایانگر نمونه‌های موفق فناوری جدید است که معمولا با نمره شکست همراه است. بعضی از شرکت‌های تجاری در مورد مفهوم جدید دست به‌کار می‌شوند اما اغلب شرکت‌ها به آن توجه خاصی نشان نمی‌دهند.
۳ در مسیر توهم‌زدایی

Trough of Disillusionment

با ارائه عمومی شکست آزمایش‌ها و پیاده‌سازی‌ها، علاقه به فناوری رو به افول می‌رود. تولیدکنندگان فناوری با شکست مواجه می‌شوند. سرمایه‌گذاری فقط در صورتی ادامه می‌یابد که تولیدکنندگان باقی‌مانده در گردونه بتوانند محصولات خود را بهبود دهند و رضایت پذیرندگان اولیه را جلب کنند.
۴ شیب روشنگری

Slope of Enlightenment

شواهد بیشتری از اینکه فناوری مورد نظر چگونه می‌تواند برای سازمان‌ها مفید باشد یافت می‌شود و ابعاد مختلف فناوری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. نسل دوم و سوم محصولات مرتبط با فناوری وارد بازار می‌شود. شرکت‌های بیشتری سرمایه‌گذاری خود را برای به‌کار بست این فناوری انجام می‌دهند؛ اما شرکت‌های محافظه کار هنوز با احتیاط به فناوری نگاه می‌کنند.
۵ دشت بهره‌وری

Plateau of Productivity

مسیر برای به‌کارگیری فناوری هموار و معیارهای ارزشیابی فناوری کاملا مشخص و تعریف می‌شود. بازار وسیعی برای کاربرد تکنولوژی بوجود می‌آید.
چرخه هایپ سایکل
General hype cycle for technology

 

اصطلاح هایپ سایکل و مراحل آن امروزه برای نشان دادن وضعیت بازار فناوری‌های جدید استفاده می‌شود.

گزارش‌های هایپ سایکل گارتنر بصورت دوره‌ای در مورد فناوری‌های نوظهور منتظر می‌شود. تصویر زیر گزارش فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۶ می‌باشد(اطلاعات بیشتر).

گزارش فناوری های نوظهور سال 2016
گزارش فناوری های نوظهور سال ۲۰۱۶

 

دانشگاه مینه‌سوتا نیز در سایت خود گزارش تعاملی از وضعیت مفاهیم و فناوری‌های جدید در حوزه آموزش را بر اساس گزارش‌های گارتنر منتشر کرده که دیدن آن را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم. (Hype Cycle for Education)

پیوند برای مطالعه بیشتر:

موسسه گارتنر Gartner

معرفی هایپ سایکل در سایت موسسه گارتنر

مدخل Hype Cycle در ویکی‌پدیا (انگلیسی)

هایپ سایکل فناوری‌های آموزشی در دانشگاه مینه‌سوتا

گزارش هایپ سایکل فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۵

گزارش هایپ سایکل فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۴

صفحه همه گزارشات هایپ سایکل در گارتنر (تجاری)

با تشکر از سرکار خانم دکتر ریتا مجتهدزاده بابت معرفی مفهوم هایپ سایکل در کلاس درس برنامه ریزی آموزشی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس